Muutos ei tapahdu itsestään,
se on tehtävä!

Helsingin seudun Maan ystävät ry:n mielipide Vartiosaaren osayleiskaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelmaan

Uutiset·Helsinki (Myhki / Hymy)·15.3.2022·

Kuva: á, Wikimedia, Creative Commons

Kannatamme Vartiosaaren suunnittelemista virkistysalueeksi. Vartiosaaressa on arvokasta luontoa, se on kulttuurihistoriallisesti tärkeä hyvin säilyneenä osana Helsingin höyrylaivareittien huvila-asutusta ja se on helsinkiläisille tärkeä virkistysalue.

Luonnon- ja kulttuuriympäristön suojelu

Vartiosaaren suunnittelun lähtökohtana tulee olla luonnonympäristön ja kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden kohteiden mahdollisimman laaja säilyminen. Saaren arvokkaimmille metsä- ja kallioalueille on perustettava luonnonsuojelualueita. Luonnonsuojelualueiden perustaminen olisi myös kaupunkistrategian tavoitteiden mukaista. Muuallakin tulee pidättäytyä laajoista puunkaadoista. Lahopuun määrää tulee pyrkiä lisäämään metsissä. Vartiosaari on liitettävä suunniteltuun Helsingin kansalliseen kaupunkipuistoon.

Vartiosaaren kautta kulkee seudullinen viheryhteys. Riittävä ekologinen käytävä eri eläinlajeille on säilytettävä. Alueella esiintyy lukuisia eläin-, kasvi- ja sienilajeja, joille nykyinen käytävä on elinehto. Saaressa on Suomen ainoa tunnettu rantaruttojuuriesiintymä ja harvinaislaatuinen kotkansiipilehto, joiden säilyminen tulee varmistaa.

Säilyneet huvilat ja arvokkaimmat muut rakennukset on suojeltava asemakaavalla. Myös muinaishautojen ja muiden kulttuurihistoriallisesti merkittävien kohteiden säilyminen on turvattava. Puutarhojen ennallistaminen on tehtävä ilman laajamittaista puiden kaatoa.

Uutta merkittävää rakentamista ei tule sallia. Uusia rakennuksia tulee korkeintaan toteuttaa tuhoutuneiden rakennusten tilalle.

Liikenneyhteydet

Reposalmen yli voisi harkita kevyttä ja kapeaa, vain jalankulkijoille ja pyöräilijöille, tarkoitettua siltaa. Siltasuunnitelmassa kaavailtu 8 m leveä raskas betonisilta on kuitenkin liian massiivinen. Huoltoliikenne tulee jatkossakin hoitaa tavalla, joka ei vaadi moottoriajoneuvojen ajamisen sallimista Vartiosaaressa. Relevantti vaihtoehto sillalle on hoitaa saaren liikenne jatkossakin sähkökäyttöisellä lautalla Reposalmen ja/tai Jatansalmen yli. Lautan lisäksi voisi talvikäytöön harkita ponttoonisiltaa. Kiinteä silta olisi kuitenkin lauttaa parempi vaihtoehto esteettömyyden kannalta.

Ramsinsalmen siltaa ei tule toteuttaa. Silta olisi massiivinen ja muuttaisi maisemaa huomattavasti. Silta ja siihen johtavat tiet uhkaisivat myös Ramsinniemen herkkää luontoa. Ramsinsalmen sillalle on vaikea nähdä merkittäviä liikenteellisiä perusteluja sillä se parantaisi Vartiosaaren saavutettavuutta lähinnä vain Vuosaaresta. Sillan alustava kustannusennuste on siltasuunnitelman mukaan vuoden 2012 hintatasossa n. 13 milj. euroa (alv 0%), mikä on todella paljon niin vähäisestä liikenteellisestä hyödystä. Vartiosaaren saavutettavuutta Vuosaaresta voitaisiin sillan sijasta parantaa kutsuvenepalvelulla.

Vartiosaareen ei tule toteuttaa raitiotietä tai moottoriajoneuvoliikenteelle tarkoitettuja teitä. Myöskään baanatasoista pyöräily- ja kävelytietä ei pidä rakentaa, sillä se muuttaisi saaren maisemia liikaa ja sen alta tuhoutuisi arvokkaita biotooppeja. Baana Vartiosaaressa olisi ensisijaisesti tarkoitettu läpiajoliikenteeseen, joten se on liikenteellisesti turha ilman Ramsinsalmen siltaa.

Helsingin seudun Maan ystävät ry